آشنایی با انواع ریبون در صنعت چاپ

اگر قصد دارید بر روی انواع برچسب چاپ کنید، باید از جوهری مخصوص به نام ریبون استفاده کنید. جالب است بدانید برای هر نوع لیبل، ریبون مخصوصی وجود دارد تا بهترین کیفیت چاپ و ماندگاری را در اختیار شما قرار دهد، پس باید اطلاعات کاملی درباره انتخاب ریبون مناسب داشته باشید. در این مقاله قصد داریم شما را با انوع این ریبون ها آشنا کنیم. با پرینت فید همراه باشید:

ریبون‌ها از کیفیت چاپ بالایی برخوردار هستند و بیشتر برای چاپ بر روی لیبل‌های متال Metal ، پی وی سی PVC ، تایوک و … در رنگ‌های مختلف استفاده می‌شوند.

ریبون‌ها از نظر ظاهری نیز با هم یکسان هستند، اما با توجه به مواد تشکیل دهنده آن‌ها کاربردهای متفاوتی دارند. همچنین دارای اندازه‌های مختلفی همچون ۱۶۰mm – ۱۱۰ mm – ۱۰۶ mm – ۱۰۲ mm – ۸۰ mm – ۶۰ mm – ۴۰ mm هستند.

انواع ریبون در صنعت چاپ

ریبون وکس (Wax Ribbon): این ریبون برای برچسب‌های کاغذی که ماندگاری نسبی دارند و نسبت به سایش و رطوبت حساسند، بسیار مناسب است.

ریبون وکس رزین (Wax Resin Ribbon): ریبون وکس رزین برای برچسب‌های کاغذی و متالایز بسیار مناسب است که علاوه بر ماندگاری نسبتا بالا، در برابر سایش و رطوبت نیز بسیار مقاوم است.

ریبون رزین (Resin Ribbon): ابن ریبون برای برچسب‌های متال و اموال بسیار کاربرد دارد و در برابر سایش، آب و الکل بسیار مقاوم است.

ریبون سوپر رزین (Super Resin): این نوع ریبون برای مصارف خاص به کار می‌رود که بیشتر برای چاپ روی لیبل اموال و پی وی سی کاربرد دارد و در مقابل شوینده‌های قوی، مقاومت بسیار بالایی دارد.

آشنایی با اصطلاح Inside و Outside در ریبون

ریبون‌ها ورقه‌های پلاستیکی هستند که لایه‌ای نازک از جوهر برروی آنها کشیده شده است. بسته به اینکه ریبون از چه جهتی پیچیده شده است، لایه پوششی ریبون به صورت داخلی (Inside Facing) یا خارجی (Outside Facing) قرارمی گیرد.

نکته ای که قابل توجه این است که قبل از به کارگیری ریبون در دستگاه لیبل پرینتر باید مطمئن شوید کدام نوع از ریبون در دستگاه مورد نظر قابل استفاده است. برای مثال درلیبل پرنترهای Zebra فقط ریبون‌های با پوشش Outside قرار می‌گیرد.

آشنایی با انواع ریبون در صنعت چاپ

آشنایی با انواع ریبون در صنعت چاپ

با لیتوگرافی و فرآیند چاپ آن آشنا شوید

لیتوگرافی به مجموعه فرآیندی گفته می‌شود که در طی آن صفحه‌هایی فلزی از جنس آلومینیوم به نام زینک یا پلیت ساخته می‌شود. از این صفحه‌ها در چاپخانه‌های مجهز به سیستم چاپ افست برای انجام عملیات چاپ بر روی کاغذ استفاده می‌شود. در واقع لیتوگرافی یک مرحله‌ی واسطه‌ای در چاپ افست است.

واژه لیتوگرافی در فارسی به معنای چاپ سنگی است که برگرفته از یکی از روش های چاپ بسیار قدیمی است که بعدها مورد بررسی قرار گرفته و به تکنولوژی تولید فیلم و زینک معروف شده است.

فرآیند چاپ لیتوگرافی

در این نوع از چاپ، بعد از طراحی فایل‌ها، ابتدا در لیتوگرافی تبدیل به صفحات فلزی شده و سپس این صفحه‌ها به چاپخانه ارسال می‌شود تا عملیات چاپ بر روی کاغذ انجام شود.

در فرآیند لیتوگرافی، در ابتدا فایل‌ها به چهار رنگ اصلی تقسیم می‌شوند و سپس تصویر مربوط به هر رنگ با نوعی پلیمر مخصوص بر روی صفحه‌ی فلزی چاپ می‌شود.

جالب است بدانید که جنس سطح این ورقه‌ی فلزی از موادی تشکیل شده است که به هیچ عنوان مرکب چاپ را به خود جذب نمی‌کند ولی در عوض جنس مواد پلیمری که طرح را با آن را بر روی زینک چاپ می‌کنند بسیار جذب کننده مرکب است.  برای ساخت زینک یا پلیت دو روش وجود دارد که روش قدیمی‌تر آن که امروزه هم هنوز کم و بیش مورد استفاده قرار می‌گیرد از دستگاهی به نام ایمیج ستر (Image Setter) استفاده می‌شود.

دستگاه Image Setter هر چهار فایل تفکیک شده از فایل اصلی را با رنگ مشکی بر روی یک طلق شفاف، پرینت می‌گیرد. در واقع دستگاه ایمیج ستر یک پرینتر سیاه و سفید بزرگ لیزی است که تنها قادر است بر روی طلق شفاف پرینت بگیرد و از دقت چاپ و رزولوشن پرینت بالایی بهره می‌گیرد.

حال در مرحله بعد پس از اینکه طلق‌ها آماده شد، آن‌ها را بر روی زینک‌های خام چسبانده و با گیره‌های مخصوصی فیکس می‌کنند. سطح زینک خام از ماده‌ی پلیمری جاذب مرکب پوشانده شده است و در طی فرآیند ساخت زینک قسمت‌های اضافی از روی سطح آن برداشته می‌شود تا فقط بخش‌های طرح باقی بماند. در حقیقت عملیات چاپ بر روی زینک برعکس حالت معمول انجام می‌شود.

گفتنیست که جنس مواد پلیمری که سطح زینک را می‌پوشاند، به نور فرابنفش بسیار حساس است و اگر در مقابل آن قرار بگیرد، به سرعت تبخیر می‌شود.

حال در مرحله بعد، پس از اینکه طلق‌های شفاف که به آنها فیلم نیز گفته می‌شود را بر روی زینک بستند، آنها را در محفظه‌ای قرار می دهند تا نور ببینند. در اثر نور دیدن در بخش‌هایی از زینک که در مقابل طلق شفاف قرار گرفته و نور به آن برخورد می‌کند، مواد پلیمری تبخیر شده و از بین می‌روند، اما در بخشی که زینک در مقابل بخش‌های سیاه شده‌ی فیلم قرار می‌گیرد و نور به آن نمی‌تابد، مواد پلیمری باقی می‌مانند. سپس زینک را در محلولی قلیایی (از مشتقات آمونیاک) شستشو می‌دهند تا بخش‌های باقی مانده‌ی مواد پلیمری که  نور دیده‌‍اند، ولی هنوز کم و بیش بر سطح زینک باقی مانده‌اند، پاک شوند و اصطلاحاً زینک ظاهر شود. در مرحله بعد، زینک در محلولی دیگر شستشو داده می‌شود تا بخش‌های نور ندیده‌ آن تثبیت شوند.

بنابر این ساخت زینک در این روش، شامل تهیه فیلم و سپس ساخت زینک است . اما روش‌های جدیدتری نیز وجود دارد که در آن از دستگاهی به نام  Plate Setter (پرینتر زینک) استفاده می‌شود که بدون درست کردن فیلم، به طور مستقیم زینک ساخته می‌شود. به این صورت که فایل از کامپیوتر به دستگاه ارسال می‌شود و زینک آماده، از دستگاه خارج می‌شود.

گفتنیست که به ورقه فلزی تولید شده در حالت اول زینک و در حالت دوم پلیت گفته می‌شود.

با لیتوگرافی و فرآیند چاپ آن آشنا شوید

با لیتوگرافی و فرآیند چاپ آن آشنا شوید

۸ مشکل بزرگ پرینترها و چگونگی برطرف کردن آنها

پرینترها گاهی اوقات مشکلات عجیبی از خود نشان می‌دهند و آنقدر ما را کلافه می‌کنند که فکر می‌کنیم شاید بهتر است همین الان از پنجره اتاق به خیابان پرتشان کنیم.

البته یک راه عاقلانه‌تری هم وجود دارد: خونسردی خود را حفظ کنیم و با یک مرکز پشتیبانی معتبر تماس بگیریم تا با کمک آنها عیب دستگاه خود را برطرف کنیم. حال ما در این مقاله ۸ مورد از بزرگترین مشکل‌های پرینتر را فهرست کرده‌ایم. با پرینت فید همراه باشید:

مشکل اول: عملیات پرینت خیلی کند انجام می‌شود.

راه‌حل: در این مواقع، با پایین آوردن کیفیت چاپ، سرعت پرینتر خود را بالا ببرید و در مصرف جوهر هم صرفه‌جویی کنید. با اینکه تنظیمات چاپ مدل‌های مختلف پرینترها با یکدیگر متفاوت است، اما در بیشتر موارد این تنظیمات به هم شبیه هستند.

در اینجا چگونگی تغییر حالت کیفیت چاپ به “پیش نویس” را برای پرینتر HP Photosmart 8450 نشان داده‌ایم. ابتدا Print and Properties  را انتخاب کنید، سپس به دنبال تنظیماتی که کیفیت چاپ را پایین بیاورد بگردید. برای مثال، پیش فرض تنظیمات کیفیت چاپ را از Normal به Fast Draft تغییر دهید.

پیشنهادهای دیگر برای افزایش سرعت پرینت:

صفحات را بدون گرافیک از وبسایت‌ها چاپ کنید و اگر از روی صفحه های یک سایت می خواهید پرینت بگیرید، تصاویر و اجزای گرافیکی را حذف کنید. همچنین در صورتی که پرینترتان قابلیت افزودن RAM دارد، آن را ارتقا دهید.

مشکل دوم: قیمت تونر یا جوهرخیلی بالاست

راه‌حل: براساس تحقیقات و تجربیات ما، کارتریج‌های جوهری شارژ شده با اینکه ارزان هستند اما به خاطر غیراستاندارد بودن به پرینتر شما صدمه زده و باعث تحمیل هزینه‌های بیشتری به شما می‌شوند. اما کارتریج‌های لیزری طرحِ با کیفیت یکی از راهکارهای مناسب برای کاهش هزینه‌های چاپ شما هستند. هزینه این کارتریج‌ها یک ششم نمونه اصل هستند.

راهکار دیگری که می توانید برای کاهش قیمت چاپ به کار ببرید، استفاده از کارتریج‌های با ظرفیت بالاست. این کارتریج‌ها مقرون به صرفه ترند.

مشکل سوم: ویندوز دستور پرینت را به پرینتر دیگری میفرستد.

راه‌حل: ممکن است ویندوز به دلایل مرموزی! پرینتر دیگری را به عنوان پرینتر پیش فرض انتخاب کند. برای حل کردن این مسئله در ویندوز۷‌، بر Start واقع در نمایشگر ویندوز در سمت چپ پایین صفحه کلیک کرده، Devices and Printers را انتخاب کنید. زیر پرینترها و فکس‌ها، روی پرینتری که به عنوان پیش‌فرض می‌خواهید کلیک راست کرده و Set as default printer را انتخاب کنید. برای تنظیم در ویندوز ۸ و ۱۰ نیز می‌توانید این مقاله را بخوانید.

مشکل چهارم: پرینت‌های من کمرنگ، دارای لکه یا خطوط افقی هستند

راه‌حل: ممکن است هد پرینتر شما مسدود شده باشد. این مشکل اغلب در پرینترهای جوهرافشان رخ می‌دهد. برنامه پرینتر شما می‌تواند جوهر خشک شده را پاک کند و یک پرینت تستی برای بررسی صحت پرینت، چاپ کند. پرینترهای متفاوت دستورالعمل‌های متفاوتی دارند. در ویندوز ۷‌، از منوی Start روی Devices and Printers یاPanel   Controlکلیک کنید و به دنبال برنامه پرینتر خود بگردید.

اگر با این اقدامات مشکل چاپ شما حل نشود، احتمالا گرفتگی نازل جوهر پرینترتان در حدی است که باید توسط کارشناس متخصص و فنی، سرویس شود.

مشکل پنجم: پرینتر بی‌سیم من خیلی کند است.

راه‌حل: استفاده از پرینتر بی‌سیم درخانه و اداره راحت‌تر است اما محدودیت‌هایی نیز دارد. بخاطر اینکه افزایش فاصله باعث کند شدن سرعت wifi می‌شود، پرینتر بی‌سیم خود را تا حد امکان نزدیک به روتر بگذارید.

مشکل ششم: زمانی‌که از کارتریج ریفیل (شارژ شده) استفاده می‌کنم چاپ‌های من کیفیت خیلی پایینی دارند.

راه‌حل: ما استفاده از جوهر یا تونر اصلی کمپانی سازنده یا کارتریج‌های طرح با کیفیت را پیشنهاد می‌کنیم. کارتریج اصل نسبت به طرح، کیفیت چاپ بالاتری دارد اما به همین نسبت قیمت بیشتری هم دارد.

بنابراین بهتر است از کارتریج‌های ریفیل و شارژ شده استفاده نکنید. یا تا جایی که امکان دارد، برای مصارفی از آنها استفاده کنید که کیفیت چاپ در آنها اهمیت چندانی ندارد. همچنین بسیار مهم است که کارتریج‌های خود را در مراکز معتبر و طبق استاندارد شارژ کنید.

مشکل هفتم: نمی‌دانم که چگونه متن بیشتری را در یک صفحه جا دهم. چگونه این کار را انجام دهم؟

راه‌حل: شما می‌توانید اندازه فونت و فاصله حاشیه کاغذ را کم کنید. این کار باعث مصرف کمتر کاغذ و جوهر و در نتیجه کاهش هزینه‌های چاپ شما می شود. همچنین سرعت پرینت را افزایش می‌دهد. برای انجام اقدامات بیشتر و کاهش هزینه‌های چاپ خود، روش‌های کاهش هزینه‌ها را بخوانید.

مشکل هشتم: مادربزرگم تماس گرفت و از من خواست تا پرینترش را درست کنم! من تخصصی در زمینه تعمیر پرینتر ندارم! چه‌کار باید بکنم؟

راه‌حل: شما همیشه می‌توانید وانمود کنید که در دسترس نیستید اما این عکس العمل منجر به مشکلات بزرگتری برایتان می‌شود. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که به مادربزرگ خود کمک کنید زیرا مشکلات فنی پرینتر معمولا به راحتی حل می‌شوند.

ابتدا او را راهنمایی کنید که چک کند پرینتر به منبع برق وصل شده است یا نه.

دوم مطمئن شود که کاغذ در سینی پرینتر وجود دارد.

سوم اینکه کابلی که پرینتر را به PC یا روتر وصل می‌کند را چک کند که حتما به آن متصل باشد.

در مقاله مبانی عیب یابی پرینتر می‌توانید پیشنهادهای بیشتری را در این زمینه بخوانید.

۸ مشکل بزرگ پرینترها و چگونگی برطرف کردن آنها

۸ مشکل بزرگ پرینترها و چگونگی برطرف کردن آنها

آشنایی با درام کارتریج و نقش آن در پرینت

 درام کارتریج چیست؟

درام قطعه استوانه سبز رنگی است که یکی از قطعات مهم کارتریج در پرینترهای لیزری و جزء مواد مصرفی به شمار می‌آید و وظیفه آن، انتقال تونر بر روی کاغذ است.

گفتنیست نقش درام در یک کارتریج لیزری بسیار مهم است، به طوری که اگر با بهترین تونر هم آن را شارژ کنید اما درام خوبی نداشته باشد کارتریج کیفیت مناسبی در زمان چاپ از خود به ارمغان نمی‌گذارد.

نوع درام‌ها در انواع پرینترها متفاوت است. به عنوان مثال در دستگاه‌های لیزری رنگی، مانند پرینترهای اچ پی با مدل‌های ۱۷۵-۱۷۶-۱۷۷-۱۰۲۵ که کارتریج‌ها داخل دستگاه به صورت چرخشی هستند، یک درام مرکزی وجود دارد، در صورتی که در دستگاه‌‌های لیزری رنگی که کارتریج‌ها به صورت کشویی داخل پرینتر قرار می‌گیرند، بر روی هر کارتریج یک عدد درام مجزا وجود دارد.

پرینترهایی که دارای درام مرکزی هستند، از نظر ابعاد نیز کوچک‌تر هستند و در هنگام تعویض آن نسبت به دیگر درام‌ها مقرون به صرفه‌تر است، اما درام مرکزی باعث می‌شود که سرعت دستگاه، نسبت به کارتریج‌هایی که درام جداگانه دارند، پایین‌تر باشد. به طوری که می‌توان گفت در این نوع پرینترها پرینت مشکی در هر ۱ دقیقه ۱۶ برگ و پرینت رنگی در هر دقیقه ۸ برگ است.

اما جالب است بدانید، در صورتی که درام مرکزی با مشکل مواجه شود، بر کیفیت کل پرینت تاثیر می‌گذارد و تمامی رنگ‌ها کمرنگ می‌شوند و یا اگر درام آسیب ببیند، هر  رنگ تحت تاثیر آن قرار گرفته و عملیات پرینت را دچار مشکل می‌کند. ولی در پرینترهایی که درام به صورت مجزا بر روی هر ۴ کارتریج موجود است، هر درام که آسیب ببیند تنها همان رنگ تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

خرید کارتریج اورجینال و طرح در فروشگاه اینترنتی پرینت فید

آشنایی با درام کارتریج و نقش آن در پرینت

آشنایی با درام کارتریج و نقش آن در پرینت